söndag 22 mars 2015

5 tips för att ta sig ur en lässvacka

Jag sitter här med tre påbörjade böcker men ingen lust att läsa, samtidigt som jag gärna vill förlora mig en litteraturens förlovade land. Visst känner ni igen er? Det finns alltid tillfällen då en bara inte läser. Min längsta lässvacka varade i flera år... För mig handlar det mycket om detta med ett överflöd av intryck men självklart kan orsakerna variera både från tillfälle till tillfälle och från person till person. 

Hur gör en då för att ta sig igenom svackan med läsarhedern i behåll - för allvarligt, efter en svacka på flera år kunde jag inte längre kalla mig för hängiven läsare - och samtidigt njuta av de böcker som ska ta en framåt? Jag har frågat runt lite mycket för att få tips och nedan har jag sammanställt de förslag som jag oftast fick. Vissa har hjälpt mig vid tidigare lässvackor och vissa ska jag gladeligen testa så fort jag skrivit klart.

1. Läs en gammal favorit
Och med gammal favorit menar jag en bok som du älskar och som du läst så många gånger att orden finns etsade på din näthinna. För mig handlar det som Sagan om ringen-trilogin, Neverwhere, Coraline eller någon av mina gamla Discworldromaner. En eller ett par av dessa brukar räcka för att få mig tillbaka på banan, bara jag tar mig i kragen att börja.

2. Läs något nytt av en favoritförfattare
Du kanske inte vill läsa om en bok du redan läst och visst, alla gillar inte det. Försök med en ny bok av din favoritförfattare istället, någon du vet att du har svårt att lägga ifrån dig när du börjar. För mig handlar det åter igen om Terry Pratchett och Discworldromanerna. Pratchetts kreativitet triggar min egen och jag är lyckligt lottad så länge jag har någon kvar som ännu är oläst.

3. Läs en bok som känns familjär
Kanske har du läst allt av din favoritförfattare eller kanske har du ingen uttalad favorit? Fundera då på vad som är feel-good för dig. Har du en faiblesse för deckare? Vill du läsa Victoriana, steampunk, rymdopera eller chic-lit? Välj något som känns hemtamt för dig.

4. Gå till biblioteket
Ibland handlar lässvackan om brist på inspiration och vad kan då vara bättre än ett besök på biblioteket? Att botanisera bland både gammalt och nytt, att provläsa ett par rader eller ett helt kapitel, det kan vara precis vad som behövs för att hitta vad som kan bli en ny favorit.

5. Planera en läsardag
Avsätt tid, köp hem dina ha favoritläsarsnacks (om det inte är ett ord borde det vara det!), brygg en kanna te, häll upp ett glas vin, klä dig i myskläder eller lägg dig ett bubbelbad. Se till att njuta av läsningen på ditt absoluta favoritsätt. Välj gärna en bok ur punkt 1-3 för att säkra att njutningen är total.

Har du fler tips i bakfickan?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar