söndag 21 september 2014

Book A Day - 21

Sommarläsning (Summer read)

I princip är all läsning bra sommarläsning eftersom den ofta är förenad med favoritplatserna för säsongen, det kan vara hammocken/hängmattan, stranden eller solstolen. Själv har jag hittat ett hörn i sommarhusets trädgård som är lite lagom skuggigt och där spenderar jag gärna mina dagar, gärna med en bok som reflekterar vädret. Jag har förkärlek för att låta vädret förhöja stämningen i boken jag läser. En varm och solig sommar tarvar böcker i varma miljöer, gärna riktigt ökentorra sådana, medan en snörik vinterkväll kryddas bäst med en arktisk spökhistoria.

Sommaren är annars den enda tid på året då jag faktiskt njuter av deckare och då pratar vi inte hårdkokta kriminalare med ångest och relationsproblem utan pusseldeckare à la Agatha Christie. Lättsamt men samtidigt en möjlighet att få gnugga geniknölarna lite, och ganska korta böcker som är lätta att packa ner i picknick-korgen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar