onsdag 10 september 2014

Book A Day - 10

Påminner om någon jag älskar (Reminds me of someone I love):

När min farfar och farmor bodde i Målilla i Småland lånade min farfar P. G. Wodehouse Sköna juveler från biblioteket där och han förälskade sig så i den boken att han lånade den gång efter annan. Till slut tilläts han köpa den från biblioteket. 

Även om min farfar inte förstods sig på Tolkien (vilket jag i min tur har svårt att förstå) hade vi bokintresset gemensamt, det och förkärleken för brittiska deckare. Vi hade långa samtal om filmatiseringarna av Agatha Christies böcker. I flera somrar bänkade vi oss också framför varsin TV för att se Morden i Midsomer och sedan diskutera veckans avsnitt. Det var då Morden i Midsomer bara gick på SVT1 och endast under sommarmånaderna. Den torra, engelska humorn var något vi också hade en gemensam uppskattning för. 

När min farfar gick bort 2007 fick jag ärva hans biblioteksupplaga av Sköna juveler. Agatha Christie och P. G. Wodehouse kommer alltid att påminna mig om farfar men med Sköna juveler har jag alltid en bit av honom kvar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar