måndag 1 september 2014

Book A Day - 1

Favoritbok från barndomen (Favourite book from childhood):

Alltså, den här frågan förutsätter ju att en kan välja en enda favorit. Jag lärde mig att läsa tidigt och redan innan det var jag väldigt förtjust i böcker. Jag har en gammal trasig Pixi-bok som jag i princip sov med - Tommy Tuffing - och den får väl räknas som någon form av favorit. Åtminstone för de verkliga småbarnsåren. Jag var (och är) förtjust i Elsa Beskows bilder och favoriterna var t.ex. Blomsterfesten i täppan och Lasse liten i trädgården.

Böcker om det fantastiska och det skrämmande har alltid legat mig varmt om hjärtat. Likaså böcker med starka flickor i huvudrollen.

Bland favoriterna fanns Allrakäraste syster, Spelar min lind sjunger min näktergal, Mio min Mio, Ronja Rövardotter. Astrid Lindgren var bra på allt från den skrämmande till de starka flickorna. Andra favoriter var Fem-böckerna, Vem ska trösta Knyttet och böckerna om Narnia. Att välja en ensam favorit? Måste jag? Väljer en mor en favorit bland sina barn?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar