onsdag 13 augusti 2014

Tre bra saker med hösten

Jag kan inte beskriva hur underbart det var att faktiskt kunna sova inatt! Det var svalt och skönt i sovrummet för första gången på flera veckor. Som jag har längtat! Än prunkar sommarrabatten men snart är hösten på ingång. Jag längtar efter att få fylla lägenheten med levande ljus och om jag blundar kan jag riktigt känna alla höstiga dofter.

Förutom den friska luften, dofterna och den färgsprakande naturen så finns det minst tre bokiga saker att längta efter denna höst (och vinter):

Gone Girl

På Nick och Amy Dunnes femte bröllopsdag anmäler Nick sin fru saknad. Polisens utredning och en massiv mediacirkus drar igång och Nicks bild av ett lyckligt äktenskap blir allt mindre trovärdig. Det dröjer inte länge förrän hans lögner och underliga beteende får alla att ställa sig den obehagliga frågan: Har Nick Dunne mördat sin fru?
Filmatiseringen av Gillian Flynns bästäljande thriller har premiär i Sverige 3/10.

The Hobbit - Femhäraslaget

Efter att ha återkrävt dvärgarnas rike från Smaug har man oavsiktligt släppt lös draken, som rasande låter sin eld drabba de försvarslösa invånarna i Sjöstad. Thorin, som är besatt av den återfunna skatten, riskerar både vänskap och ära för att behålla den. Bilbo tvingas ta ett riskfyllt beslut, men ännu större faror hotar och snart befinner han sig mittemellan de fem stridande härarna.

Filmen har svensk biopremiär 10/12 och som inbitet Tolkien-fan måste jag längta efter den här filmen, trots att jag har mer än en hang up på Peter Jacksons filmatisering.

The City of Mirrors av Justin Cronin

Okej, så den här kanske jag kan få vänta längre än till denna höst på. Länge länge var utgivningsdatum för den avslutande delen i The Passage-trilogin satt till 23/11 2014, men nu florerar rykten både om 22/10 2014 och 12/10 2015 (o the horror!). Jag hoppas innerligt att det blir denna höst för jag har väntat länge nog nu.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar