söndag 27 april 2014

15 frågor

När jag, som enkätnörd, hittar 15 frågor att svara på är lyckan gjord. Vargnatt har inte taggat just mig men jag snor helt ärligt frågorna ändå! Jag känner igen dem, jag kan ha svarat på dem förut men what the heck?!

1. När började du läsa böcker?
Böcker har alltid funnits i mitt liv. Både mamma och pappa läste för oss (mig och min bror) och vi hade både kassettband och vinylskivor med tillhörande sagobok att följa med i. Jag har alltid varit stormförtjust i böcker och lärde mig läsa vid 4-5 års ålder. Gissningsvis var det för att själv kunna läsa de där älskade böckerna.

2. Vilken är din favoritgenre?
Jag måste säga skräck för jag älskar att gotta ner mig i en ryslig bok. Även fantasy, steampunk och dystopier ligger mig varmt om hjärtat.

3. Var brukar du köpa dina böcker?
Ofta över internet, ibland pga att det är smidigt, ibland för att det jag söker inte finns på vilken bokhandel som helst och ibland för att jag, i en fysisk bokhandel, blir så överväldigad av allt som finns där att jag inte hittar något att köpa.

4. Går du till något bibliotek och lånar böcker?
Alldeles för sällan.

5. Har du någon speciell plats där du läser?
Soffhörnet och hammocken. 

6. Vilken är din favoritbok?
Den frågan är ju lika rimlig som att be en mor välja bland sina barn!

7. Vem är din favoritförfattare?
Jag brukar lista Terry Pratchett, Neil Gaiman och J.R.R Tolkien, utan inbördes ordning.

8. Har du en bokblogg där du recenserar böcker?
Jag har en blogg där jag skriver mest om böcker, men det är inte uteslutande en bokblogg.

9. Hur länge har du bloggat på din bokblogg?
Min inte bara en bokblogg har flyttat runt lite under åren. Jag började blogga i januari 2005, vilket borde betyda att jag är uppe i dryga nio år.

10. Läser du någon annan bokblogg?
Många. Några hittar du till höger här intill medan ytterligare några finns i en mapp bland mina favoriter.

11. Inspireras du att skriva egna berättelser när du läser böcker?
När jag läser en riktigt bra skriven eller inspirerande bok vill jag verkligen skriva själv. Hur bra jag lyckas kan vi diskutera men inspirationen finns.

12. Hur lång tid tar det för dig att läsa ut en bok?
Det beror på hur många andra projekt jag håller på med för tillfället. Just nu målar jag mycket och virkar och tittar på tv-serier halva nätterna. Vid sådana tillfällen tar det längre tid. Ibland läser jag ett par böcker om dagen.

13. Brukar du lyssna på musik när du läser?
Ibland. Läsa är dock något jag faktiskt kan göra utan att behöva utsätta mig för flera andra distraktioner samtidigt.

14. Brukar du lyssna på ljudböcker?
Jag gör mina försök men nej, jag har inte ro att lyssna.

15. Vilken bok läser du just nu och vad tycker du om den?
Jag har precis avslutat Erin Morgensterns Night circus och ska snart börja på John Ajvide Lindquists Lilla Stjärna. Den första var underbar och den senare har jag inte hunnit bilda mig en uppfattning om ännu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar