tisdag 31 december 2013

Inför det som komma skall

Jag hatar nyår. Verkligen hatar. Sammanfatta det gångna året. Göra bokslut. Stänga butiken. Gott slut... det är så deprimerande!

Kattas framtidsplaner gjorde mig lite glad. En liten gnista av hopp i vintermörkret.

Jag vill inget lova, nyårslöften är inte heller min grej, men vi kan säga att jag sätter upp mål. Mål för att få ett nytt, givande år.

En sak som jag ska lära mig tycka om (en ingrediens, dryck, maträtt eller krydda):
Jag vill äta mer vegetariskt men älskvärda mage gör det ganska svårt. Bönor. Kål. Lök. Framförallt lök är ett big no no. Mitt mål för 2014 är dock att hitta minst en vegetarisk rätt som både mage och smaklökar accepterar. Funkar den bra i matlåda är det ett extra plus.

Två resor jag skulle vilja göra.
1. Österrike.
2. Skåne.

Jag vann ett presentkort på jobbet. En hel massa euro att spendera på något av systerbolagets 7 spa-anläggningar i Österrike. Resan till Österrike är således ett faktum. Frågan är bara när. 
Till Skåne måste jag åka då min bästaste bästa vän flyttat dit. En långledig jul utan henne här har varit så omåttligt ensam och även om jag inte har någon större längtan efter Skåne generellt ser jag verkligen fram emot att besöka just henne.

Tre saker som jag vill göra/prova/uppleva/uppnå under 2014.
1. Träna regelbundet varje månad hela året. Detta förutsätter att jag hittar nya träningsformer än Curves. Gymmet för tjejer har fyllt sin funktion de sista 18 månaderna, jag har fått in träningen i vardagen och hittat glädjen i att träna, men nu ger det mig inget längre. Jag behöver nya utmaningar med mer konditionsträning och längre pass.
2. Äta mer mat utan tillsatser, mer ekologiskt och närodlat. Tidigare nämnda mage är i behov av bättre vård och hela kroppen lär må prima om jag drar ner på gifterna.
3. Toppa 1.3 på högskoleprovet. Det ultimata målet är 2.0 för det är vad som krävs för att komma in på en högst intressant utbildning. Jag har beställt övningsbok och ska plugga för det. Allt över mitt gamla resultat på 1.3 är dock godkänt.

Utöver det vill jag spara så mycket pengar jag bara kan. Skulle det vara så att jag väljer studier före jobb (och allvarligt... jag behöver nya utmaningar) så kommer ekonomin bli knaper. Varje litet korvöre kommer att spela roll!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar