söndag 25 november 2012

10 favoriter

Denna veckan frågar Annika efter 10 favoritförfattare. Hur ska jag kunna hålla mig till 10 när jag vill få med alla mina favoriter på listan?! Det blir ett digert arbete att minska ner på författarna.
Nedan följer en lista över de 10 författare jag håller som favoriter just nu. Utan inbördes ordning.

1. Susan Hill
Hennes spökhistorier, med The woman in black i täten, är underbara när hösten är grå och skyarna regntunga.

2. Stephen King
Så länge han inte skriver om gamla mördade presidenter, utan håller sig till det han gör bäst är han alltid en favorit. Det är svårt att välja någon absolut favorit bland hans storverk, men Pestens tid ligger nära till hands.

3. Neil Gaiman
Den mannen kan nog bara skriva bra historier. Jag frossar i Sandman-serier för tillfället och Neverwhere är en av mina favoritböcker någonsin.

4. Dan Simmons
Jag har bara läst The Terror och Drood, båda grymt bra.

5. Terry Pratchett
Ingen favoritlista utan Sir Terry P. Att behöva välja en favorit bland hans böcker får mig att vilja springa fram till samlingen, klappa på pärmarna och upprepa mantrat "mamma älskar er lika mycket allihop". Vill man som novis läsa lite Pratchett kan jag dock rekommendera Levande musik - för den uppenbara igenkänningsfaktorn eller Jingo - för att den är så förbaskat rolig.

6. Douglas Adams
Även han har en självklar plast på en favoritlista, eftersom han skrivit en trilogi i fem (nu sex) delar med Liftarens guide till galaxen som nummer 1.

7. Michelle Paver
Evig natt är den enda jag läst men allvarligt - vilken bok!

8. Ron McLarty
Detsamma kan sägas om Jag minns att jag sprang. Jag blev varm i hela hjärtat av den.

9. Raymond E. Feist
Tänk om jag inte plockat upp Magician för 2 nya zeeländska dollar under min resa där för 5 år sedan. Vilken förlust det hade varit.

10. J.R.R Tolkien
Bara några veckor kvar till premiären av The Hobbit nu! Medan jag skriver de 30 inläggen om Härskarringen blir jag otroligt sugen på att läsa om dem. Filmerna har tagit udden av det magiska. Jag behöver få återuppleva den biten av Midgård.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar