fredag 19 oktober 2012

I min bokhylla - K

Sakta men säkert tar vi oss igenom bokhyllan i lyan. Turen har kommit till bokstaven K.


* King of Elfland's daughter av Lord Dunsany var det inte längesen jag skrev om i en tematrio. Det är en berättelse om äktenskapet mellan en dödlig man och en alvprinsessa. En historia om vad som kommer efter "och så levde de lyckliga...". Ett poetiskt mästerverk som inte går att jämföra med något annat. Underbart. Sorgligt. Fänglsande.
Älsk!

* Klappa inte katten av Maria Lang är underbar sommarläsning för en kattälskande bokoholic! Klassisk Lang med katten som huvudrollsinnehavare. 

* Klockan klämtar för dig av Ernest Hemmingway har jag inte hunnit ge mig på ännu. Det ska vara en klarögd skildring om hur det var för den enskilde individen att delta i det spanska inbördeskriget. För mig är det ännu bara en bok som delar titel med en Metallica-låt - For whom the bell tolls. Den ligger med andra ord i att-läsa-högen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar