söndag 30 september 2012

I min bokhylla - J

* Jag minns att jag sprang av Ron McLarty ger mig en vemodig känsla men samtidigt blir jag alldeles varm i själen när jag följer med Smithy Ide på hans cykeltur tvärs över USA. Vid första anblick kan det tyckas som en ganska banal historia á la road movie men de skickliga växlingarna mellan nu- och dåtid ger karaktär åt det enkla språket. Sällan har jag varit så sugen på att ge mig i kast med en cykelsemester!




 * Jingo av Terry Pratchett är en av mina Skivvärlds-favoriter. En ö stiger ur havet och blåser liv i gamla fejder. Två arméer rustar till krig och kommendör Vimes har bara några timmar på sig att förhindra ett brott så grovt att det inte finns någon lag mot det. Det kallas "krig"... Vimes kan anses ha huvudrollen men många favoritkaraktärer har stor plats i Jingo, som dock är ganska svår att sammanfatta. Det handlar om krig - ja. Om diplomati - ja det också. Om vänskap - i allra högsta grad. Den är ständigt aktuell och hysteriskt rolig. Har du aldrig läst Pratchett förr är det faktiskt dags att du gör den nu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar