söndag 16 september 2012

I min bokhylla - I



* Illusionen om Gud av Richard Dawkins. Med både humor och allvar visar Dawknis hur ofantligt osannolikt existensen av ett högre väsen är. Han motbevisar (med hjälp av diverse oberoende forskningsmaterial, så klart) den vanliga uppfattningen att religion skulle vara en förutsättning för ett moraliskt leverne. Han tar även upp frågan om varför det är okej att argumentera mot allt utom en människas tro. Håna gärna hennes politiska övertygelse men ha ingen åsikt om hennes religion. Ett smidigt men ack så smutisgt sätt för religionernas förespråkare att slippa få sina argument skärskådade.

* Isfällan av Dean Koontz är ingen typisk Koontz-bok. Tur är väl det för Koontz är inte någon favorit. Öde arktiska miljöer i totalt avskildhet. Utsattheten är total. Älsk!

* I lagens namn av Terry Pratchett är den första boken om Ankh-Morporks stadsvakt. De har ingen hög status och deras motto är att undvika allt obehagligt som händer i staden. När kapten Vimes hittar sex av stadens invånare  förvandlade till små rykande kolbitar inser han att något är fel. Fruktansvärt fel! Och till sin stora förvåning känner han att det är hans plikt att lägga undan flaskan och ta reda på vad som har hänt.

*(the) Invisible man av H.G. Wells är en klassisk berättelse om en galen vetenskapsman. Frågan är dock om han var galen som utforskade människans möjlighet att bli osynlig eller om han blev galen av sina försök att åter bli synlig. Helt säker är dock att när jag i framtiden önskar mig superkrafter ska jag inte önska mig osynlighet - det verkar farligt både för kropp och själ!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar