söndag 8 juli 2012

I min bokhylla - D






* Drood är Dan Simmons version av vad som verkligen hände Charles Dickens under hans fem sista levnadsår. Det är stad under staden, mystiska män och opiumberoende avfällingar. Det är dimmor av morfin, hypnos och ond bråd död. Det är framför allt viktoriana, Londonslum och dekadens. Det är underbart. 

* Dark places av Gillian Flynn är ännu en av mina tänkta semesterböcker. Jag förväntar mig att bli förtrollad av Flynn.

* Den vidunderliga kärlekens historia av Carl-Johan Vallgren. Jag återkommer till den här boken om och om igen. Den stod i min bokhylla länge efter att jag fått den, för allvarligt - I don't do kärlekshistorier. Låt dig dock inte luras av bokens titel. Kärleken må vara närvarande men inte på det sätt man först tror. Låt dig istället hänföras, fascineras och ibland äcklas av makabra händelser och udda cirkus-freaks som fyller sidorna i denna bok.

* Duck city av Lena Andersson är knivskarp kritik mot konsumtionssamhället med tyngdpunkt på vad vi äter. De dubbla budskapen haglar över en befolkning som låtsas som att allt är frid och fröjd, bara vi låter marknaden styra. Roligt är det också. Bara man inte förväntar sig för mycket. Lättläst samhällssatir, det är vad det är.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar