måndag 21 maj 2012

Tematrio - Älskade mamma

Lyrans förra trio avverkade ämnet Norge - ett ämne där jag hade mycket lite att komma med. Norska författare är inte min forte. Mammor däremot, inför kommande mors dag, är ett ämne jag kan bättre. Om inte annat för att jag är så omåttligt förtjust i min egen!

I litteraturen har jag mött alltifrån bull-bakande, kärleksfulla mödrar som min egen till riktiga mardröms-morsor. Här är tre minnesvärda exempel:

1. Ronja Rövardotters mamma Lovis som sjöng Vargsången och bakade bröd. Den varma och kärleksfulla mor jag önskar att varje barn fick ha. Påminner lite om min egen.

2. Jenette Humphrey, the woman in black som skrämmer skiten ur mig både på film och i bok. En mindre sympatisk kvinna som blev fråntagen sitt barn men som, efter döden tar ut sin hämnd på oskyldiga.

3. Coralines mamma som inte har tid för sin dotter. Ju mer Coraline söker hennes uppmärksamhet desto argare blir hon. Som bonus får vi också den andra mamman - hon som har tid för Coraline, hon som bakar kakor och är helt perfekt. Eller?


2 kommentarer:

  1. Varför tänkte jag inte på Lovis?! Hon är en väldigt mysig mamma.

    Jag vill så gärna läsa Coraline.

    SvaraRadera
  2. Lovis är mammornas mamma :)

    SvaraRadera