söndag 20 maj 2012

I min bokhylla - B


* Bilbo - en hobbits äventyr av JRR Tolkien. En snart väldigt aktuell bok (kan knappt vänta till december!) om Bilbos resa genom Midgård. Om dvärgar, troll och trollklarar. Om Ringen och hur den - enligt Bilbo - kom att bli en hobbits ägodel.

* Brott och straff av Fjodor Dostojevskij. Vi får följa Raskolnikovs febervandringar genom S:t Petersburg och alla han möter på vägen. Det är psykologi, utsatta människor, en fängslande intrig (no pun intended). Bitvis tycker jag faktiskt att det är roligt. Fyndigt och bitskt. Jag gillar fyndigt och bitskt.

* Biochemistry av Campbell var den första i raden av kursböcker jag kämpade mig igenom efter att jag valt inriktning på kemiingenjörsprogrammet. Den börjar med två sidor av aminosyror som vi tragglade och på det sanna nördiga viset så älskade jag just det. Att tragga. Aminosyror. Varför jag inte jobbar med den bioteknik jag inriktade mig på kan jag inte svara på. Ödet ville kanske inte att jag skulle jobba med det som var roligast.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar