söndag 15 januari 2012

Bokåret 2011

Helt oförhappandes och flera veckor försenat kommer här en liten summering av bokåret 2011. Jag förstår att ni har längtat något oerhört!

Årets naturupplevelse: Det ogästvänliga arktiska havet i Dan Simmons the Terror blandat med de svenska vinterstormarna. Oslagbart!
Årets lyckorus: Susan Hills the Woman in black gör sig omåttligt bra en stormig vårvinterkväll, när vinden viner och regnet smattrar mot rutan. Glädje i en liten skräckfylld ask.
Årets besvikelse: Utan tvekan Dmitrij Gluchovskijs Metro 2034! Missförstå mig inte. Det är en bra bok men jämfört med föregångaren Metro 2033 är den bara medioker.
Årets besvikelse 2: Lästorkan! Överrumplad av livet, döden och ett nytt jobb hade jag helt enkelt inte ork nog för böckerna.
Årets ångest: Vägen av Cormac McCarthy. Hjärtskärande men gudomligt bra!
Årets Så kan det gå: Slaughterhouse 5 av Kurt Vonnegut. Han dömdes till 6 månaders fängelse. Där dog han i lunginflammation. Så kan det gå. Så. Kan. Det. Gå. Cyniskt, lågmält, flummigt. Underbart!
Årets utmaning: Boktolva i 13 delar. Det gick väl sådär med den då. Se Årets besvikelse 2. 
Årets inspiration: Aldrig har jag varit så sugen på att måla stora mästerverk som när jag läste Stephen Kings Duma Key.
Året i ett nötskal: Det lästes inte mycket i lyan men det som lästes var bra. Kvalitet före kvantitet, eller?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar