onsdag 13 juli 2011

Aftershopping-ångest

Det är dyrt att vara sjuk. Det är åtminstone dyrt att vara sjuk men inte längre så sjuk att man bara sover samtidigt som TV-bolaget har stora problem och därmed bara visar myrornas krig.

Alltså. Tanken var att fönstershoppa lite. På sin höjd inhandla billiga begagnade böcker på Tradera och/eller bokbörsen. Inte köpa en svensk förstaupplaga av Härskarringen för 800 riksdaler!

Ändå var det just det jag gjorde...

Hur tänkte jag nu? Tänkte jag att jamen jag är ju gjord av pengar så varför inte? Förmodligen gjorde jag det. Vad jag borde tänkt var att jag måste sälja mig själv och kanske lite till för att ha råd med köpet. Vad jag borde tänkt var att jag redan har tre utgåvor av sagda bok och inte behöver ytterligare än – även om den utgåvan råkar vara den första ”i gott skick med vissa småskador”. Vad jag borde tänkt var att BokDoktorn (bokbinderi och bokrenovering) må vara vår granne på sommarstället men 800 spänn är fortfarande 800 spänn.

Men vem försöker jag lura? I den stund jag fick upp boken på skärmen var jag såld. Jag skulle aldrig kunnat låta bli. Ett tvångsbeteende är ändå ett tvångsbeteende och – som käraste Sussie så snällt påpekade – det finns de som lägger 700 kronor på ett biobesök bara för att det råkar vara premiären av Harry Potter. Jag må vara en lättlurad nörd men jag är åtminstone inte själv.

Dessutom är 795 kr ingenting. Man får man betala nätta 2500 för Hompen eller En resa Dit och tillbaka, det vill säga den svenska förstautgåvan av the Hobbit från 1947. Den köpte jag inte!

Men visst skulle det vara tufft att ha den i bokhyllan..!


Update 17:15
Ångesten var alldeles i onödan. Antikvariatet i fråga hade redan sålt boken men inte tagit bort annonsen från Bokbörsen. I en rättvis värld hade ägaren varit skyldig mig en förstaupplaga av trilogin till samma pris men ska jag någon gång göra ett sådant köp igen lär det kosta det tredubbla...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar