onsdag 18 maj 2011

Bokalfabet 2.0 - F

Jag har missat några Bokalfabet för självklart är andra väldigt produktiva just när jag behöver en paus! Nu känner jag dock att jag har tid och lite ork att åtminstone fundera på några frågor från O. Mitt senaste bidrag var till bokstaven E och således finner ni här mina svar på bokstaven F.

1. Fem ord på F: Filosofera. Frustration. Frukt. Finsmakare. Fri.

Min mamma har en bok från sin barndom, en bilderbok om djungeln, en luktbok. Jag minns inte vad den hette, bara hur den ser ut - och hur den luktar. Där fanns alla möjliga slags frukter, från de vanliga apelsinerna till kola- och lakritsfrukter. Man gnuggade på bilden så luktade den.
I en annan barnbok finner vi Nalle Puh - en björn som ofta filosoferar. Han är också en finsmakare, i vilket fall när det gäller håning. Frustrerad blir han om han har otur när han tänker men han är fri som en fågel när han glider runt under sin ballong.

2. En litterär karaktär med för- och/eller efternamn på F.
Frankensteins monster kan mycket väl vara litteraturens mest mångfasetterade odjur. Han är stor och kan vara grym och precis lika farlig som han ser ut men är det någon gång man inte ska döma hunden efter håren så är det i Mary Shelleys klassiker. Han är en ensam själ som vill ha kärlek, värme och någon som lär honom prata. Han är en missförstådd karaktär i en historia som visar på att saker inte är antingen svart eller vitt. Framför allt är han förvirrad. För att citera Shrek: Träsktroll är som lökar - de har lager! Jag tycker om karaktärer som har lager.

3. Vilket är ditt litterära favoritland eller din litterära favoritplats?
Mitt självklara svar borde vara Storbritannien. Jag har en fabelaiss för den brittiska humorn, de skotska högländerna, den engelska snobbigheten och höga hattar. Londons tunnelbana är en suverän plats för skådespel som Neverwhere! Ja - Storbritannien gör sig bra i så många av mina favoritgenrer och ändå börjar jag känna mig allt mer svag för Japan. Japanska skräckfilmer är lite av en religion här hemma och efter att ha läst Haruki Murakami har den känslan förts över även på litteraturen. Det verkar som att öar är lite av min grej..!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar