måndag 25 april 2011

Tematrio - (Påsk)häxor

Det är som fortfarande påsk och således blir det ännu en trio med påskanknytning.
Berätta om tre berättelser med häxor i. Välj genre efter tycke och smak.


1. Jag har aldrig varit speciellt lättskrämd. Eller – kanske har jag varit lättskrämd men gillat det, fått en kick och fascinerats. Min bror har dock inte alltid gillat att bli skrämd och berättelsen om Pomperipossa var något av det läskigaste han visste som barn. Det är faktiskt en bok han lovat att aldrig läsa för sina egna barn. Själv tycker jag fortfarande om den och rekommenderar den varmt till alla barn – stora som små – som är förtjust i en lite smått otäcka historier.

2. Jag – som den nörd jag är – kan inte skriva om häxor utan att nämna Terry Pratchetts häxor. Dessa sanlösa damer är omåttligt intelligenta, hysteriskt roliga och förbaskat skickliga på sitt jobb (även om det inte alltid blir som man har tänkt sig). Vi möter dem först i Trollkarlens stav och sedan i flertalet böcker, bland annat mina favoriter Herrskap och häxor, Masker och Carpe Jugulum.

3. En manlig häxa – eller magiker – får man väl ändå påstå att Pug är. Raymond E. Feists serie Riftwar saga börjar med boken Magician. Jag köpte en begagnad utgåva för 2 nya zeeländska dollar när jag var där 2008, jag lämnade sedan boken i en byteshylla på ett hostel. När jag kom hem ångrade jag mig och beställde således hem boken i nyskick för dyra pengar, samtidigt som jag även köpte bok två (Silverthorn) och tre (A darkness at Sethanon) i samma serie. Bok fyra, fem och sex fick följa med hem i senaste bokbeställningen och av det kan vi nog dra slutsatsen att jag varmt rekommenderar även denna serie. Man ska inte låta sig avskräckas av mina sex inköpta böcker (som bara är en liten del av hela romansviten), det räcker gott bara att läsa de första tre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar