måndag 11 april 2011

Boktolva i tretton delar - Haruki Murakami

Att läsa en helt ny författare är inte alltid lätt, inte när det finns en hel uppsjö av böcker att läsa av sagda författare. Uppsjö kanske vi inte kan tala om när vi talar om Murakami men det finns minst sagt ett gäng, så hur väljer man? Jag gör som jag brukar – jag förälskar mig i en titel.

Sputnikälskling är en något egensinnig titel, sådant tilltalar mig. Efter första kapitlet var jag fast och i princip läste jag hela boken under en enda natt.

Intrigen är enkel - ett trassligt triangeldrama och obesvarad kärlek – men den (intrigen) är av underordnad betydelse. Det är karaktärerna som gör boken så spännande. Det är omöjligt att inte tycka om dem eftersom de tycker om sig själva. Hur förvirrade de än är och hur miserabla deras liv än må vara så har de en inneboende stolthet som är fantastiskt attraktiv. Berättelsens magi vill jag tillskriva karaktärernas rika undermedvetna – deras drömmar och deras strävan att förtränga hemskheterna i livet.

Det finns någon slags fängslande lugn över hela denna kaotiska historia. Om alla Murakamis böcker är på det viset vill jag definitivt ha mer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar