tisdag 19 april 2011

Bokalfabet 2.0 - D

Fjärde omgången i bokstavsleken – fjärde bokstaven i alfabetet.

1. Fem ord på bokstaven D ska ge en eller kanske fem titlar. Associera hur galet som helst men förklara tydligt hur du tänker.
Orden är: djup, dimma, dåre, dubbel, dam

Denna samling ord leder mina tankar till the Woman in black av Susan Hill, en ödesmättad spökhistoria som utspelar sig på den dimmiga, råkalla engelska landsbygden. När Arthur Kipps reser till byn för att ta hand om kvarlåtenskapen efter en gammal dam spenderar han, som den dåre han är, nätterna i damens gamla hus trots varningar från lokalbefolkningen. Jag vill inte avslöja för mycket men orden dubbel (som i dubbel olycka) och djup passar helt osökt in de också.

2. Presentera en litterär karaktär med för- och/eller efternamn på D.

Döden – i Terry Pratchetts version – är inte grym, bara fruktansvärt bra på sitt jobb, vilket är att samla själar. Han är lång och mager (som ett skelett faktiskt!), har blå gnistor av ljus i sina ögonhålor och han talar alltid i KAPITÄLER. Han är mycket förtjust i katter och i curry men ogillar tankeexperimentet Schrödingers katt eftersom han anser det vara grymt mot djuret i fråga. På det hela taget är han en ganska charmig figur som jag hoppas att jag inte behöver träffa på länge. Mycket länge!

3. Snart är det påsk och då är det deckare som gäller. Vem är din favoritdeckarförfattare?

Jag läser inte mycket deckare – min påsk kommer att vara totalt deckarfri – men när jag läser är det pusseldeckare jag gillar och pusseldeckarnas okrönta drottning är ju Agatha Christie. Jag kan inte annat än älska hennes böcker, framförallt de om Miss Marple. När jag blir en gammal vithårig dam ska jag också spendera min tid med att lösa mysterier och pyssla om en rosenträdgård.

2 kommentarer:

  1. Woman in black låter spännande! Har inte läst något av henne. Måste också säga att en gammal hederlig pusseldeckare är trevlig att läsa. Är dålig på Christie dock.

    SvaraRadera
  2. Christie är sommar i skärgården för mig. Min mamma har hela samlingen ute på landstället så det är typiska semseterböcker. Det ger lite extra kärlek :)

    Hill är bra. Gör sig bäst en stormig natt :)

    SvaraRadera