torsdag 31 mars 2011

Tematrio - Historiska romaner



Dags för ytterligare en tematrio, denna gång pratar vi historiska romaner. Kort och gott – berätta om tre historiska romaner du vill tipsa om!



1. Trägudars land av Jan Fridegård är en bok som satt sina spår. Jag minns inte om jag läste den på mellan- eller högstadiet men scener ur boken om trälen Holme och hans kvinna Ausi minns jag än idag. Scener och en kvardröjande känsla, en känsla som återkommer var gång jag tänker på boken likväl som känslan i sig kan framkalla tankar på det jag läste. Det skulle vara spännande att läsa den igen.

2. Röde Orm av Frans G. Bengtsson är en berättelse om skåningen Orms äventyr i väst- såväl som österled. Det Orm får uppleva sedan han med våld rekryterats till ett vikingaskepp är mer än vad någon kan önska sig. En sannslöst spännande och rolig roman om vad som kan ha utspelat sig i vikingatidens Norden.

3. Jag kan omöjligt låta bli att nämna Dan Simmons The Terror. Simmons version om vad som hände Franklinexpeditionen när den spårlöst försvann under sitt sökande efter nordvästpassagen är metafiktion, historiska romaner och isande skräck när det är som bäst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar