måndag 28 mars 2011

the Sandman - Preludes & Nocturnes

Historien börjar när ett mystiskt sällskap av misstag fångar och fängslar kungen över Drömmarnas rike. Han (kungen av Drömmar) hålls sedan fången i nästan 80 år innan han får en möjlighet att fly. Under hans frånvaro drabbas mänskligheten av någon slags underlig sömnsjuka och drömmarnas rike faller samman.
I de följande berättelserna får vi följa kungen av Drömmar (som också går under många andra namn) i sökandet efter hans förlorade effekter – en påse med sand, en hjälm och en rubin. Under resans gång stöter vi på andra, sedan tidigare kända karaktärer som John Constantie, Dr Destiny och gamla testamentets Kain och Abel.

Gaiman väver samman karaktärerna till en mycket trovärdig skara. Just Preludes & Nocturnes har fått kritik för att inte vara lika bra som övriga album men det måste läsas för att förstå efterföljande historier och jag klagar inte. Blir det bara bättre än såhär (och med såhär menar jag fullkomligt fängslande!) måste jag skaffa mig fler timmar på dygnet. Jag sugs in i den här historien med dess mörka ton och mytologiska touch, jag sugs in och vill inte sluta läsa. Jag kan inte kalla det serier, jag måste kalla det konst!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar