fredag 18 februari 2011

Day 16 - Favourite female character

Uppväxt bland mestadels pojkar och kanske inte alltid ansedd vara tuff nog att få vara med och leka hade jag Georgina ”George” Kirrin som min stora idol. Hon var grymt tuff, såg ut som en kille och hade en egen hund! Jag ville vara George så mycket att jag hade en leksakshund vid namn Tim till jag var – eh – alldeles för gammal!

George är alltså en av barnen i Enid Blytons Femböcker, vilka jag slukade som barn. Fem i knipa var förmodligen den första bok jag läste flera gånger och hade någon frågat mig för 20 år sedan hade serien om de fem varit min absoluta favoritserie. George var och är fortfarande en av mina favoritkaraktärer. Hon är kusin till de övriga tre barnen och stolt ägare av gängmedlem nummer 5, dvs Tim. I egen utsago är hon även ägare av Kirrin-ön som egentligen tillhör hennes mamma. George klipper håret kort och klär sig som en pojke för att pojkar får göra så mycket roligare saker, som till exempel simma och fiska. Det bästa hon vet är när någon misstar henne för att vara just pojke. Hon är hetlevrad, bitsk och envis men omåttligt lojal mot dem hon tycker om. Lite som undertecknad faktiskt...

Andra kvinnliga favoritkaraktärer i urval:
Tricia ”Trillian” McMillan (Liftarens guide till galaxen) – för att även geniala matematiker kan vara äventyrslystna.
Nanna Ogg (Discworld) – för att hon gillar starka drinkar och oanständiga visor
Jane Marple – för att hon är en tuff tant.
Coraline – för att att hon är både listig och modig.
Clare Abshire (Tidsresenärens hustru) – för att hon aldrig slutar hoppas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar