onsdag 16 februari 2011

Day 14 - Favourite book of your favourite writer

Nu kunde jag ju inte hålla mig till en favoritförfattare så jag får väl försöka hitta en favoritbok till de fem trogna, hur nu det ska gå till.

Trilogin om ringen är såklart favoriten av Tolkien, annars hade jag aldrig läst just den så många gånger som jag gjort.

I mitt förhållande till Pratchett har jag försökt bena ut vilka favoriter jag har, vilket inte är det lättaste. Han har skrivit många bra böcker genom åren. Om jag skulle vara tvungen att välja en och endast en (säg – under pistolhot eller kinesisk vattentortyr) så skulle jag förmodligen välja Levande musik (Soul music). Den boken handlar om rockmusik och Döden. När det blir dags för mig att kila vidare hoppas jag innerligt att det är Terry Pratchetts Död som hämtar mig och rockmusik – ja, det är ju där mitt hjärta bor!

Genast så undrar jag varför jag tvunget gillar så produktiva författare. Få människor har klämt ur sig så mycket som Stephen King! Jag tror att Det (It) är min favoritroman, tätt följd av Knackarna (the Tommyknockers), Pestens tid (the Stand) och relativt nya Signal (Cell). Pratar vi noveller så är Den förskräckliga apan (the Monkey) något av det läskigaste jag läst och läser man King så är det läskigt man vill ha.

Miss Marple är utan tvivel min favorit av Agatha Christies karaktärer och Miss Marples mysterier (the Thirteen problems) är tretton mordgåtor med just Jane Marple. Sådant gillas skarpt!

At the mountains of madness blandar H.P Lovecrafts Cthulhu-mytologi med den obarmhärtiga polarkylan som jag älskar. Det (kylan) är en stämningshöjare av rang!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar