onsdag 9 februari 2011

Day 07 - Most underrated book

Ujuj, va svårt! För att hitta en verkligen underskattad bok måste man ju lyckas hitta de där guldkornen ingen annan sett och det är ju – ja nästan omöjligt.

Bortglömda? Ja. Undanskymda? Absolut!

Har du hört talas om Dödsmatchen av Andy Dougan? Jag kom över boken av en ren händelse, annars hade jag aldrig läst den. På ytan tycks den handla om spillrorna av det legendariska FC Dynamo Kiev som utmanade de ockuperande nazisterna i en fotbollsturnering. Börjar man väl läsa hittar man också en historia om rädsla och hopplöshet i de tyskockuperade delarna av Östeuropa men också om mod och spirande förtröstan.

Utan några som helst förväntningar blev jag positivt överraskad av Dödsmatchen och förmodligen (även om det bär mitt hårda heavy-metal-jag emot att erkänna) fällde jag mer än ett par tårar under resans gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar