måndag 7 februari 2011

Day 05 - A book that makes you happy

En bok som gör mig glad kan vara så mycket. Det kan vara en bok som får mig att skratta, en bok som gör mig lycklig, en som skänker tillförsikt eller en som ger mig en skön måbrakänsla.

Mår bra gör jag när jag läser Ron McLartys Jag minns att jag sprang. Den må handla om en sorglig person, under sorgliga omständigheter men den skänker en ovärderlig känsla av tillförsikt. När Smithy Ide cyklar genom USA, träffar galna människor och återfinner livet är det svårt att bli berörd. Det är feel-good på hög nivå.

På frågan om en rolig bok nämner jag alltid Douglas Adams trilogi i fem delar – Liftarens guide till galaxen. Jag läste den senast då jag åkte pendeltåg 3 timmar om dagen. Av det lärde jag mig att stockholmare tittar väldigt konstigt på folk som skrattar högt under resan med SL, även om man har en bok i handen. Jag vet inte vad som gjorde mig gladas – att läsa en underhållande bok eller att chocka tillknäppta medpassagerare.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar