söndag 6 februari 2011

Day 04 - Favourite book of your favourite series

Det finns faktiskt alldeles för många bra böcker om Skivvärlden för att kunna välja ut en. Vilken som är bäst för stunden hänger liksom på vilket humör jag är på, om jag är sugen på den sanslöst roliga stadsvakten, coola häxor eller ett möte med Döden. I alla lägen är jag dock grymt svag för Bibliotekarien.

Typisk idolbild.
The Librarian - don't ever call him a monkey!
Jag skulle nog vilja säga att Herrskap och häxor (Lords and Ladies) är min favorit av böckerna om häxorna, Mormor Vädervax & co. Tätt följd av Masker (Maskerade). Av böckerna om stadsvakten är En man på sin vakt (Men at arms) är den absoluta favoriten.
Levande musik (Soul music) älskar jag också. Varför skulle jag inte? Den tar ju upp det eminenta ämnet ”rockmusik”.

Med det sagt måste jag nu ge mig ännu en läsutmaning för i år. Det var nämligen oförskämt längesen jag läste något nytt av Pratchett. Jag har faktiskt missat de senaste årens boksläpp och det är värre än att svära i kyrkan!

2 kommentarer:

  1. Jag utnämnde också Discworld till min favoritserie, den har ju liksom allt. Men precis som du har jag missat många av de nyare böckerna.

    SvaraRadera
  2. Det ska bli ändring när det gäller de missade böckerna :)

    SvaraRadera