torsdag 6 januari 2011

Logik på hög nivå

När jag slirade hem från jobbet funderade jag lite på en konversation vi hade på vår sista rast. Det började med en app till Iphone, som kan översätta skyltar du fotograferat. Jag gissade att den (appen) inte kunde tyda den omöjliga skylten vi hittade i Peking.

Förbjudet att grilla på biltaket?

Någon fascinerades av att jag varit i Kina och fick veta att det var på vägen hem från Nya Zeeland. Om någon besökt Nya Zeeland är den naturliga följdfrågan nu om man besökt platser där Sagan om ringen spelades in och det har jag såklart.

Nördiga är vi allihopa!
Nu funderar jag på om det inte är dags för omläsning. En helt logisk tankegång till följd av en sådan konversation tycker jag! Jag har förvisso en hel lista med nya författare att läsa och än fler böcker på min att läsa-lista men jag vill ju inte bryta mitt nyårslöfte nr 2 redan. Frågan är: På engelska, den gamla svenska översättningen eller den nya svenska?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar