måndag 27 december 2010

Läsutmaningen - en årskrönika

Så börjar det bli dags att sammanfatta år 2010. Vad ska man säga... jag hade en läsutmaning som sträckte sig över hela året och, ja – det gick väl sådär med den. Tanken var att vidga mina vyer, att läsa 5 (olästa) nobelpristagare, 5 författare från nya länder, 5 böcker på engelska, 5 novellsamlingar samt att låna mer från biblioteket.

Jag klarade med råge utmaningen(?) att läsa minst fem böcker på engelska. Innan året är till ända kommer jag vara uppe i åtta eller nio stycken. Att låna på biblioteket har också gått bra, i synnerhet när det kommer till kurslitteratur. Jag gjorde också ett försök att låna lite ljudböcker. Jag har fått förklarat för mig att ljudböcker är bra när man pendlar. I beg to differ! Jag somnar fortfarande när jag har ljudböcker på och det är typiskt obra när jag sitter bakom ratten och kör i hmm... 110.

Vad gäller nobelpristagarna har jag bland annat läst en suverän (Gabriel García Márquez) och en urbota tråkig (Herta Müller) och efter den senare konstaterade att ett nobelpris säger ingenting om kvaliteten och därmed lade jag ner den utmaningen. Det finns alldeles för mycket annat jag vill läsa för att slösa min tid på författare som Müller.

När vi kommer till noveller och författare från nya länder kan jag inte skylla på annat än ren lättja. Jag har helt enkelt inte orkat engagera mig nog för att hitta intressanta författare att läsa. De finns självfallet i överflöd men det gäller att hitta dem bland de ointressanta. Jag jobbar på att hitta några inom de genrer jag vurmar för mest.

Läsmässigt gick utmaningen sådär men jag fick med mig vad jag anser vara en viktigare lärdom. Det finns alldeles för många bra böcker och alldeles för lite lästid för att jag ska ha tid att läsa böcker endast för att de anses vara ”fina” eller för att de tillhör den grupp böcker som man ”bör ha läst”. År 2011 ska banne mig vara året då jag frossar i skräck, dystopier, urban fantasy och steampunk!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar