söndag 14 november 2010

Tematrio - Tyskspråkigt


Veckans tematrio handlar om tyskspråkiga författare. Utmaningen är att berätta om tre tyskspråkiga böcker man läst eller har lust att läsa. Det blir verkligen en utmaning för jag är inbiten anglofil och tyskspråkig litteratur har aldrig riktigt lockat mig. Det ska bli spännande.



Herta Müller - Kungen bugar och dödar
”I Kungen bugar och dödar utgör Herta Müllers eget dramatiska liv utgångspunkten” står det på bokens baksida och det är nog det mest dramatiska jag hittat i den boken. Boken är kanske inget bra alternativ om jag vill ge tips på bra tyskspråkiga böcker. Den är torr, tråkigt och segdragen. Halvvägs in i den gav jag upp. Det fanns inget som väckte mitt intresse.

Anne Frank föddes i Frankfurt.
Hennes dagbok behöver nog ingen ingående presentation. Jag gissar att i princip alla vet vem hon är och vilket hennes öde var. En historia som grep tag om mitt innersta väsen då jag läste den första gången. Jag var bara året yngre än Anne då hon tvingades gömma sig för nazisterna.

Michael Ende – Den oändliga historien
Bastian hittar boken Den oändliga historien i ett antikvariat. Boken tar med honom till landet Fantásien och efter hand börjar Bastians historia vävas samman med Fantásiens. Det är sig själv han läser om.
Det är spännande, magiskt och förmodligen den bästa tyskspråkiga bok jag läst. Även om jag läste den på svenska.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar