söndag 7 november 2010

Bokbabbels söndagsenkät, del 1

1. Favoritbok i barndomen?
Allrakäraste syster, böckerna om Narnia och Enid Blytons Femböcker.

2. Vad läser du just nu?
Signal av Stephen King.

3. Vilka böcker har du reserverade på biblioteket?
Inte någon.

4. Dålig bokvana?
Jag köper för mycket böcker men jag vet inte om jag skulle klassa den vanan som dålig.

5. Vad har du för tillfället hemlånat från biblioteket?
Ut och stjäla hästar av Per Pettersson (ljudbok).

6. Har du en läsplatta?
Nej och jag vill ingen ha.

7. Föredrar du att läsa en bok åt gången eller flera på en gång (slalomläsning)?
Jag föredrar nog att läsa en bok åt gången men ibland händer det ändå att det blir slalomläsning, särskilt när jag har studielitteratur att läsa.

8. Har dina läsvanor förändrats sedan du började blogga?
Jag läser mer, tänker mer och köper fler böcker.

9. Sämsta boken du läst i år?
Kungen bugar och dödar av Herta Müller

10. Bästa boken du läst i år?
Människohamn av John Ajvide Lindqvist

11. Hur ofta läser du utanför din bekvämlighetszon?
Inte jätteofta. Det finns för mycket jag vill läsa inom min bekvämlighetszon.

12. Vilken är din läsbekvämlighetszon?
Skräck, dystopier, fantasy (både high och urban), serier och science fiction. I viss mån pusseldeckare. Även en del så kallade vanliga romaner av utvalda och rekommenderade författare med det där lilla extra.

13. Kan du läsa på bussen?
Nej, i buss och bil blir jag åksjuk. På tåget går det däremot utmärkt.

14. Vilken är din favoritplats att läsa på?
I soffan (gärna framför brasan ute på landet) och i hammocken.

15. Vad anser du om att låna ut böcker? Regler?
Jag vill gärna kunna låna ut böcker jag tror att släkt och vänner kan tänkas gilla men jag har märkt att böckerna sällan återlämnas. Förmodligen borde jag införa strikta regler.

16. Viker du hundöron på dina böcker?
Nej, aldrig!

17. Skriver du någonsin i bokens marginaler?
Eventuellt på kurslitteratur om jag äger den själv.

18. I studierelatierade böcker då?
Se ovan.

19. Vilket är ditt favoritspråk att läsa böcker på?
Svenska eller engelska, vilket som. Skulle gärna läsa alla engelska böcker på originalspråk.

20. Vad får dig att älska en bok?
Fantastiskt språk, smarta formuleringar, fängslande story är ett bra grundrecept.

21. Vad inspirerar dig att rekommendera en bok?
Mycket! Jag kan inte låta bli att rekommendera böcker jag tror att mottagaren kommer gilla.

22. Favoritgenre?
Se frågan om bekvämlighetszonen ovan.

23. Genre du sällan läser (men önskar att du gjorde oftare)?
Sf, utan tvekan. Jag älskar sf men av någon anledning har den genren försvunnit i mängden.

24. Favoritbiografi?
Biografier är inte rikgitg min kopp te men självklart har jag läst Mötley Crües The dirt och Nikki Sixx The heroin diaries. Nikki Sixx är ju onekligen min kopp te!

25. Har du någonsin läst en självhjälpsbok?
Ja – men den var inte till mycket hjälp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar