fredag 3 september 2010

Money money money

Alltså, jag vill ju inte plugga. Jag har studerat färdigt för ett bra tag framöver. Ändå börjar det kännas som den enda räddningen för min sargade ekonomi. Inte för att jag klarar mig på de studiemedel som är tillgängliga idag men summan jag kanske behöver tigga av nära och kära blir så mycket mindre om jag kan få pengar från CSN. Ja, när jag blir utförsäkrad från A-kassan menar jag. Om jag inte får napp på alla jobb jag söker, alla cv:n jag skickar iväg, alla samtal jag ringer, intom de närmaste veckorna upphör pengarna att rulla in. För det ska löna sig att arbeta...

Självfallet ska det löna sig att arbeta men om man nu inte får tag på något jobb då? Om man försvinner i högen av hundratals sökande per tjänst? Då måste man kvalificera sig för en a-kasseperiod till. Det gör man genom att jobba. Om jag jobbade skulle jag väl inte behöva ta ut pengar från a-kassan?!

Anyhoo. Nu har jag letat igenom det kursutbud som fortfarande är öppet för sena anmälningar. Det var lite sorgligt men förhoppningsvis kan jag komma in på tillräckligt många småkurser för att få ihop till tillräckligt många timmars studier för studiemedel. Jag kan dock inte låta bli att gråta en skvätt över de kurser jag kunnat läsa om jag hade anmält mig tidigare. Vad sägs om. Varulvar, vampyrer och väsen – Skräck i litteratur och andra media från antiken till idag? Eller varför inte Classical horror – The origin of todays horror? Älsk!

Nu blev det Creative writing in English, Creative reading/creative writing Science fiction samt Databaser, HTML, CSS och skriptbaserad PHP-programmering. Helt ok men inte alls älsk. Jag vet inte hur det funkar med antagningar idag men jag behöver alla tre för att bli berättigad pengar. Får kanske lägga till någon halvdan heltidskurs istället.

Ja, funderingarna är många. Pengar tar upp ungefär alla mina tankar för tillfället, det är därför jag begraver mig i dataspelande varje ledig stund. Håll tummarna för att jag lyckas skaffa mig ett jobb snart. Då blir det mer blogga av!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar